Gyakran kapok kérdéseket Tőletek a MOME divat- és textiltervző szakával kapcsolatban, ezért arra gondoltam, hogy most egy gigantikus bejegyzés erejéig megmutatom, hogy miben is mesterkedtünk ebben az évben a lányokkal. Megkértem a mesterszakos csoporttársaimat, akikkel idén diplomáztam, hogy meséljenek egy kicsit a diplomamunkájukról Nektek...
Németh Zsófia Aliz - Ironmade'n
A mestermunkám célja a rozsda, illetve a rozsdafoltok negatív megítélésén változtatni. Ne eltávolíthatatlan szennyeződésként tekintsenek rá, hanem mintaként, amelyet a természet és a véletlen alkotott. Az általam kikísérletezett technológiával - amely a vas rozsdájának kémiai elszínezésén alapszik - ugyanolyan körülmények között sem lehetséges két egyforma darabot létrehozni. Minden egyes minta egyedi és megismételhetetlen, mint bármi, amit a természet teremt. Az elkészült darabok sem termékek, hanem inkább hordható műalkotások.
Zsófi Behance és Facebook oldala.
Szabó Dorka - Terítéken a minta
Diplomamunkámban
olyan mintakollekciót készítettem melynek felhasználási területét az asztali
terítéken határoztam meg. Múlt félévben szakmai gyakorlatomat töltöttem
Portugáliában egy olyan cégnél, melynek tevékenységi köre, a textileken
kivitelezett digitális print. Az itt eltöltött idő nem csak szakmai szempontból
volt meghatározó számomra, textiltervezőként inspiráltak a Portugáliában
szerzett élmények, életképek. Az itt szerzett emlékeim felhasználásával
készítettem egy 18 darabból álló mintakollekciót, melyet téma szerint 3 részre bontottam.
Az asztali teríték része ként alkalmi papír étkészleten is megjelenítek illusztrációkat.
A többségében portugál flórából inspirálódott textilkollekcióval ellentétben,
az étkészleten megjelenő mintákon a portugál fauna kerül előtérbe.
Dorka blogját megtaláljátok ide kattintva.
Metál Mónika - Composite Bag
Kollekcióm során két eltérő
ipari területről származó szintetikus alapanyag (szilikon, bőrvarró cérna)
együttes használatával olyan tárgycsoport létrehozása volt a cél, melyben a
szépség, a funkció, a kézművesség eszközével új utakat mutathat a
divat világában létező tárgyalkotási folyamatok között, lehetőséget teremtve
ezzel a véletlen és esetlegesség szépség alkotási képességének, annak
ambivalens irányíthatóságának.
Gál Barbara - Megszemélyesítés
A Megszemélyesítés egy olyan rétegekre épülő rendszer, amelynek elemei
egymással kombinálva folyamatosan megújuló arc-motívumok létrehozására
alkalmasak. Az így létrejövő egyedi arc-minták felhasználása többféle irányba
fejleszthető: Épp úgy alkalmazható a tárgyak megszemélyesítéséhez, mint a
személyre szabás eszközeként. A végtelen számú variációs lehetőség mellett maga
a rendszer különféle médiumokra, technikákra is adaptálható, továbbá a
digitális technológiák adta sokféleséget képes analóg módszerekkel is
megvalósítani. A rendszer alapját képző belső geometriai rend által
meghatározott szabályok betartása mellett maguk az alkotóelemek is szabadon bővíthetőek,
cserélhetőek, ezáltal pedig a különféle kulturális vagy környezeti igényekhez
igazíthatóak. Így tehát maga a mű nem egy kész, lezárt kép, vagy tárgy, hanem
egy szabadon fejlődő, végtelen játék kezdete.
Csabai Zita - Titok
Mestermunkámban a személyes,
intim információval, vagyis annak a nagyvilág elöli elrejtésével foglalkozom
kísérleti öltözékeimen belül. Mivel a személyes dolgait az ember nem
mindenkivel osztja meg szívesen, és sokszor szívesebben rejtené el, ezért azt
kutattam, mit is jelent ez számomra, hogyan tudnám ezt a gondolatot öltözékeken
leképezni. Amikor "titokra” gondolok, ezek a hívószavak jutnak eszembe:
elszigetelődés, elrejtés, burok, védelem. Tervezőként úgy látom magam előtt a
titkot, mint egy intim, személyes misztikumot, amit az ember elrejt, de ha akar
fel is fedhet, vagy csak részleteket hint el belőle. Titok, vagy csak egy
része, mely egyszer, ha napvilágra kerül felkelti a figyelmet, és akár
megváltoztathatja tulajdonosának összképét a világ szemében. Ezt a gondolatot
jelenítem meg női öltözékkollekciómban, ahol a minimalizmus stílusában
alkotott öltözékek jelennek meg első ránézésre, majd a „titokesszenciák” -
vagyis személyes titkaim egy-egy különféle textilfelületként leképezve -
feltárása adja a hangsúlybeli, formai karakterváltozásokat.
Asbóth Szaffi - Daydream
Munkám
egy óriás alternatív kotta, amit az engem nap, mint nap körülvevő és általam
felvett hangok segítségével alkottam meg. A hangokat mind Budapesten történő
utazásaim alatt rögzítettem. A felvételekből inspirálódva hoztam létre a hat
méter hosszú festményem, melyen egy fiktív nap „daydream“ állapotát örökítettem
meg. A hangokat visszahallgatva emlékeimre asszociáltam. A kotta akkor kapja
meg igazi jelentését, ha egy kórus le is énekli. Jelen esetben a Soharóza
kísérleti kórus -melynek én is tagja vagyok-, vette használatba segítségemmel.
A karmester én voltam, végigpásztáztam kezemmel a festményt, és az általam így
kijelölt utat a kórus hangok formájában interpretálta. Nem célom, hogy
visszakapjam a rögzített hangokat, hiszen én is a hangok típusát, hangulatát
festettem le. A létrejövő performanszok improvizációk, nincs előre megbeszélve,
hogy a kórus mit énekel, csak az számít, hogy éppen abban a pillanatban a
tagokból egyes részek milyen érzéseket váltanak ki és ezek hogyan formálódnak
hanggá. Az éneklés közben a kórus azokat a speciális technikákat alkalmazza,
amiket az évek során szerzett közös tapasztalatokból elsajátított. Mivel a
kotta vizuális szempontból nagyon sokféleképpen értelmezhető, rengeteg
lehetőséget nyit egy több fázisú asszociálásra. Az adott karmester szabad kezet
kap a használat során, minden irányban közlekedhet a kottán. Éppen ezért a
kórus által megszólaltatott dallamvilág nagyon sokféle lehet.
Grábits Ágota - Cekker
Innovatív kötött-táska kollekció - Mestermunkámban szerettem
volna újszerűen hozzányúlni a gépi kötéshez, mint technikához és annak
felhasználásához. Ennek érdekében a kötésben szokatlan anyagokat használtam
fel: a damilt és a drótot. Ennek a két anyagnak a használatából egy innovatív
és érdekes anyagot kaptam. Áttetsző, flexibilis, mégis merevebb, mint a
megszokott kötött struktúrák. Ebből az érdekes anyagból kísérleti táska kollekciót
hoztam létre. A kollekciót színes, vidám darabok alkotják.
Fotó - Bognár Benedek
Varga Flóra - modern+semmi
A diplomamunkám önreflexióval és kérdésekkel indult; miért olyan nehéz
abbahagyni egy-egy munkát, miért halmozunk egymásra mindent, miért akarunk túl
sokat? A folyamat elején két fogalom, a horror vacui (irtózás a semmitől) és a
„kevesebb több” mentén indult a kutatás. A mestermunka alakulásának
szempontjából a hiány-semmi fogalomkör matematikai vonatkozásai voltak a
legmeghatározóbbak, így a munka központi inspirációja modern festészet semmire
törekvő monokrómja mellett a nulla - mint paradox hely-érték meghatározó. Fontos szempont volt a munka során amellett,
hogy az öltözékek önmagukban is működjenek, egy meghatározott módon
összekapcsolódva egy önmagára utaló
fekete jellé, önmaga közegévé épüljön össze. (utalva ezzel Kazimír Malevics
Fekete négyzetére is) Az ötöltözékes kollekció a számegyenes analógiája mentén
épül fel; felhasználva az origót, mint meghatározó középpontot, illetve a
negatív, pozitív oldalakat. A ruhákat rendszerükben
és egyenként is egy négyzetes fraktálrendszert mentén alakítottam ki, minden
ruha szabásmintája a test tengelyével keresztezett koordinátarendszerben van
felosztva. Ezeknek a koordináták mentén,
a negatív oldalon a kivonás műveltét vágással, felmetszéssel azonosítottam, a
pozitív oldalt pedig a hozzáadás műveletét a térben való építkezéssel hoztam
közös nevezőre. A ruhadarabokkal a hiány és a többlet funkció és a formaalakító
hatásait vizsgálom. A hiányra való törekvés mentén a kevesebb tényleg többé
válik?
Flóra oldalát itt találjátok - KITIN.
Orbán Orsolya
Mestermunkám témája geometria szabályain alapuló moduláris struktúrák,
tárgyak. A modulok méretének és formájának manipulálásával öt zárt objektet
hoztam létre melyek rendelkeznek kétdimenziós mintázattal, illetve térbe
kimozduló díszítettséggel. Mindegyik más aspektusból mutatja meg, hogy az
általam meghatározott modulok kialakításnak elvei és struktúra díszítettségében
rejlő végtelen lehetőségek milyen térbeli formákat tudnak eredményezni. Az
objektek alapanyaga egy általam készített anyag, amely pamut textíliából,
műanyag hálóból illetve egy egykomponensű ragasztóanyagból épül össze.
Fotó - Nyíri Julianna/UV Group
Németh Ninetta
Az öltözék védelmi szerepével, a test becsomagolásával, beburkolásával
foglalkozom. Kiindulási pontom a bőr s szerepe, mint elsődleges védelmi vonalunk.
Feldolgozzuk az állatok bőrét, megfosztjuk őket védőpajzsuktól, hogy újabb védőpajzsokat
készítsünk belőle magunknak, és tárgyainknak. Burkukat egy darabban lenyúzzuk róluk,
és egy kiterített vaktérképet kapunk a testükről. Szabászati logikára,
technikára ezt a gondolatmenetet lefordítva, minimalizálom az egy ruhadarabhoz
szükséges alkatrészek számát, így egy öltözékhez egyetlen összefüggő
szabásminta tartozik, s öleli körbe a testet, bőrünkhöz hasonlóan. Eddigi
formáimat dekonstruálva, darabokra szedve, a véletlen és a tudatos között egyensúlyozva
alakítva ki azokat.
Duta Nicolette - Metamorfózis
Mestermunkám célja, a forma
metamorfózisának megalkotása. Kutatásomban, azt vizsgáltam, hogy lehet nagyon
egyszerű szabásmintákból, komplex formákat kialakítani, csak hajtogatással,
minimális rögzítési beavatkozással. Fellelhető az átalakulás progresszív,
fázisos jellege is, a letisztultabb formáktól eljutva a bonyolultabbakig.
A neoprénből készült táskakollekcióban, a szabad formaalakítás és funkcionalitás párosul, mely ipari gyártásra is alkalmas. A Metamorfózis című öltözék kiegészítő tárgykollekció, hétköznapi viselethez illeszkedő, funkcionális hátizsák, oldaltáska és válltáska formájában valósult meg.
A neoprénből készült táskakollekcióban, a szabad formaalakítás és funkcionalitás párosul, mely ipari gyártásra is alkalmas. A Metamorfózis című öltözék kiegészítő tárgykollekció, hétköznapi viselethez illeszkedő, funkcionális hátizsák, oldaltáska és válltáska formájában valósult meg.
Fotó - Szalay Krisztina
Ocsovay Tina - Ahol a víz az úr
Textilképeim a gemenci erdő
sajátos élővilágát mutatják be. Képregényszerűen ábrázolják a Duna áradásának
egyes fázisait és a vízi és szárazföldi létformák keveredését. A szitanyomott
illusztrációkon hímzés jeleníti meg az egyes állatokra jellemző struktúrákat
(például szőr, toll, pikkelyek).
Macovei Kitti - Plasztik
A kollekcióm a
műanyaggal való kísérletezésre épült. Szintetikus anyagok átírásával, átdolgozásával
alakítottam ki egyedi, látványos felületeket. Ezekből olyan öltözékeket készítettem,
melyeknél főként az anyag átértelmezésén és a látványon van a hangsúly, nem
pedig a hordhatóságon. Olcsó, kínai- és „százforintos” boltokból vásárolt,
kommersz alapanyagokat használtam fel, melyeket nem kifejezetten ruhakészítés
céljára állítottak elő. A kevésbé minőségi, tömeggyártott anyagok hosszas, kézműves
megmunkálása által megjelenik az érték-értéktelenség feszültsége. Az egyes
öltözetek elkészítésébe fektetett rengeteg idő, a kézimunka és a felhasználás átértelmezése
által új jelentést kapnak ezek az egyébként tömegesen gyártott, könnyen
pótolható anyagok.
Ha tetszett a bejegyzés, ide kattintva megtalálod a blog facebook oldalát is.
Szabó Dorka és Duta Nicolette munkái <3
VálaszTörlés