2014. február 5., szerda

Introducing - Judit.



Orosz Judit egyike azoknak a kedves tumblr felhasználóknak, akiknek az inspirációs blogját már a kezdetek kezdete óta követem. Judit illusztrációkat készít - rajzai a kedvenceim közé tartoznak, a naiv, csupabáj karaktereinek világában órákig el lehet időzni. Most épp a MOME animáció szakára jár, így a kis figurái megelevenedve, vidáman ficánkolnak a képernyőn. 
 A munkái megjelentek a What Hype magazinban, de illusztrációival találkozhattok a 'Miről mesél a Debreceni Kollégium' című képeskönyvben, és egy kisgyerekek számára készült bibliai foglalkoztatókönyvben is. 
Nézegetnivalóként ajánlom a blogját, ahová folyamatosan tölti fel a legújabb munkáit - óriási örömömre nemcsak az elkészült, polírozott rajzokat mutatja meg, hanem beleleshetünk a sketchbookjába is - és a vimeo oldalára is érdemes pár pillantást vetni, ahol apró videókat találtok tőle.
Olvasnivalóként pedig fogadjátok szeretettel a következő mini-interjút, amelyet Judittal készítettem!


Introducing Judit Orosz, a lovely illustrator and animation filmmaker based in Budapest. Please, visit her blog for more!




Ezt a kis gifet külön Nektek készítette! :)


  - Emlékszel még, hogy mi szerettél volna lenni kiskorodban? Hogyan vezetett az út az illusztrációk és az animáció világába? 

 - Mindig valami más akartam lenni, például festő, fuvolaművész, lakberendező, ügyvéd, nagykövet. De volt olyan is, hogy csak azt tudtam, hogy valami nagyon nagy dolgot szeretnék csinálni, de nem tudtam neki nevet adni. Gyerekként sok időt töltöttem könyvtárban és zeneiskolában, rajzolni mindig nagyon szerettem, a film szeretete csak később jött. Aztán valahogy összeértek a szálak.


  - Tanultál a Sapienta Erdélyi Magyar Tudományegyetemen, Kolozsváron, és most a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen is, Budapesten. Melyik iskola, és melyik környezet hogyan befolyásolta a munkádat, miben segített? 

 - Filmezést tanultam Kolozsváron, most pedig animációt a MOME-n. Úgy érzem, hogy megérkeztem a MOME-ra. Eltelt öt év, míg beláttam, hogy meg kell próbálnom a felvételit. Debrecenben voltam gimis, és érettségi környékén nem is jutott volna eszembe a MOME-t megcélozni. Annyit tudtam csak, hogy képekkel akarok foglalkozni, hallottam erről a kolozsvári filmes szakról, és inkább elmentem oda. Négy évig laktam ott. Nagyon jó volt, sokat láttam, ismerkedtem másokkal és magammal. Jó volt filmekkel foglalkozni, belekóstolni a készítésbe, de az az egyetem főként a fogalmi gondolkodást tette helyre nálam. Ott még alig rajzoltam, mert a filmezés miatt inkább a valósággal kerestem a kapcsolódást. Egyébként sokszor sikertelenséget éreztem ezen a téren, és nem találtam a megoldást, aztán később helyre kerültek a dolgok. Volt egy "gap year" a két egyetemi korszak közt, amikor sok jó dolog történt velem. A szerelmem elvett feleségül és együtt kiköltöztünk Hollandiába, ő tanult, én meg csak úgy ott voltam vele. Ott volt időm arra, hogy felfogjam, hogy ha rajzolni szeretnék, akkor ideje komolyan venni és minél többet rajzolni. Ez aztán szépen elvezetett a MOME animáció szakára. És még nagyon sokat tudnék arról mesélni, hogy mennyire jó nekem ott, de rövidre zárom, és azt mondom, hogy jelenleg nem is lehetnék jobb helyen. 





  - Többféle technikával is dolgozol, melyik a kedvenced? Inkább manuálisan, vagy elektronikusan szeretsz alkotni? 

 - Nincs kedvencem, nem tudnék egyet sem kiemelni a többi közül. Kíváncsian várom, hogy kiderüljön, vagy letisztuljon ez a dolog, de lehet hogy nem fog. Ebben nagyon következetlen vagyok, de így érzem szabadnak magam.


  - Hogyan látsz neki egy új munkának? 

 - Először is, attól függően, hogy honnan jön a munka, próbálom kideríteni, hogy mennyi szabadságot kapok, próbálom minél jobban körüljárni az igényeket. Ezután elkezdek keresgélni a terveim között, hogy mit akartam egyébként is kipróbálni, mi illeszkedik bele az új munkába. Aztán eleresztem a fantáziámat, és rengeteget gondolkozom, kutatásokat végzek, vázlatolok, vagy csak firkálok, aztán hozzákezdek.


- Milyen zenét hallgatsz rajzolás közben?

- Sokszor semmit nem hallgatok, de ha igen, akkor majesticcasual-t a youtube-on, vagy a shuffler.fm-en a kedvenc zeneblogjaimat, pl la.gas.ta., vagy a radio6 soul&jazz nevű holland rádiót.  


  

- Hol találsz inspirációt, és kik a kedvenc művészeid? Van olyan, akinek a munkássága nagy hatással volt Rád?  

 - Nagyon szeretem a könyveimet, és úgy általában a könyveket, a múzeumokat, a MOME campust, és rengeteget számít mindenféle szép kis apróság, ami az otthonunkban található. Sokat neteztem mindig is, és sok-sok olyan embert találtam, akinek a munkáit nézve azt érzem, hogy még sokkal többet kell dolgoznom. Őket szoktam időről időre megnézni, ha érzem, hogy elveszett a fókusz. Az utóbbi időben BeciOrpint szeretem nagyon, de száz nevet is fel tudnék sorolni, hogy kik vannak/voltak rám nagy hatással. 


- Milyen projekten dolgozol most?

- Mivel még javában egyetemre járok, ahol bőven ellátnak minket feladattal, most is azokkal vagyok elfoglalva. Emellett még van néhány kisebb-nagyobb illusztrációs munkám is és egy nagyon vicces animációs diplomafilmben is dolgozom.


- Melyik az a város/ország, ami nagy hatással volt/van rád? Tervezed, hogy külföldre költözöl, vagy inkább itt maradnál?

- Egy évig laktam Hollandiában, Leidenben. Csodaszép volt, fél órás bicikliútra volt a tenger, szép városok a közelben, izgalmas múzeumok, kiállítások, lazaság mindenütt. Még mindig azon kapom magam sokszor, hogy gondolatban azokon a helyeken járok. Nagyon szeretek máshol lenni, mert olyankor jobban kinyitom a szemem. De még jobban szeretném, ha Budapestet is ennyire érdeklődve tudnám nézni. Törekszem is rá. Ez minden nap sajnos nem megy, de azért például sötétedés után a Műegyetem rakparton a Szabadság-híd felé biciklizni káprázatos dolog, és még sorolhatnám. Sok helyen laknék még hónapokig, vagy egy-két évig, és remélem, hogy lesz is rá lehetőség. De végleg nem maradnék külföldön.


- Mi a következő célod?

- Elmondjam? Hátha akkor már tényleg meg is csinálom. Egy képregényt vagy grafikus novellát szeretnék írni. Már nagyon régóta készülök, és mostanában minden nap eszembe jut. Meg kell csinálnom, mert nem hagy békén a gondolat.  







Ha tetszett a bejegyzés, ide kattintva megtalálod a blog facebook oldalát is.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...